روانشناسی سازمانی

اهمیت روانشناسی صنعتی:

روانشناسی صنعتی رشته روانشناسی است که به درک و مدیریت روابط کاری و کارگری اختصاص دارد. روانشناسان صنعتی ممکن است به طور مستقیم برای یک کسب و کار در نقش مشاوره ای کار کنند، مشاوره به کارکنان ارائه دهند یا راهنمایی های کسب و کار را در مورد یافتن و استخدام کارمندان مناسب ارائه دهند. مهم نیست که نقش خاص آنها، روانشناسان صنعتی می توانند تاثیر مثبتی بر بهره وری و رضایت کارکنان شرکت داشته باشند.

روانشناسان صنعتی می توانند دانش خود را از روانشناسی انسانی و روابط سازمانی برای کمک به شرکت ها در پیاده سازی سیاست های جدید که محیط کار بهتر را ارتقا دهند، استفاده کنند. به عنوان مثال، کسب و کارهای جدید ممکن است از روانشناسان صنعتی استفاده کنند تا به آنها کمک کند استراتژی های خود را برای شناسایی ویژگی های کارکنان برای پر کردن یک کار خاص طراحی کنند. کسب و کارهای مجاز ممکن است با روانشناسان برای حل یک مشکل خاص مانند گردش مالی بالا و یا کمک به کارکنان خود را به حرکت یک انتقال عمده مانند تغییر در مدیریت جدید قرارداد.

برخی از وظایف حرفه ای از روانشناسی کار در یک شرکت عبارتند از:

  • استخدام:

این یکی از جنبه های شناخته شده روانشناسی کار است و همچنین یکی از آنهایی است که در سال های اخیر تغییر کرده است، زیرا بسیاری از شرکت ها از آزمایشات استاندارد خارج شده اند و ترجیح می دهند که استخدام را از طریق مصاحبه های شخصی یا آزمایش های موقعیتی انجام دهند، زیرا به این ترتیب می تواند توانایی ها و مهارت های نامزدها، و همچنین ارزش ها و واکنش های آنها را بهتر ارزیابی کند. مسئولیت روانشناسی کار برای طراحی و در بسیاری موارد، اعمال این تست ها برای یافتن فرد مناسب برای هر کار متفاوت است.

  • تحلیل شغل:

او برای تحقق یک نمایه شغلی مسئولیت دارد تا تعیین کند که چه الزامات، مهارت ها، توانایی ها و نیازها نیاز به کار دارد و باید موقعیت را اشغال کند. به این ترتیب امکان به حداکثر رساندن فرصت هایی که فرد بتواند با موفقیت انجام کار را انجام دهد و از همپوشانی توابع جلوگیری کند، پدیده ای رایج در بسیاری از شرکت ها است که بر بهره وری تاثیر می گذارد. علاوه بر این، از این داده ها می توان برنامه های آموزشی را طراحی نمود.

  • پیشگیری از خطر:

پیشگیری از خطر برای سلامت جسمی و روانی کارکنان حیاتی است. حرفه ای از روانشناسی کار باید قادر به تجزیه و تحلیل پاسخ کارمند و تعیین عوامل که ممکن است خطر برای پیشنهاد روش های کار امن تر. برای مثال، در یک کار روزمره، مهم است که شامل وقفه های کوتاه مدت یا انگیزه ها برای جلوگیری از حادثه ناشی از خستگی بصری توجه شود. بنابراین، کار او این است که پیش بینی حوادث احتمالی و ترویج یک محیط کاری امن تر.

  • سنجش عملکرد:

این مسئول ارزیابی نتایج به دست آمده در رابطه با نتایج مورد انتظار و تجزیه و تحلیل عوامل دخیل در فرآیند است. بنابراین می تواند تغییراتی را پیشنهاد دهد که عملکرد را بهبود می بخشد و محیط سازمانی مناسب را ایجاد می کند که در آن کارکنان احساس راحتی بیشتری می کنند و توانایی بالقوه خود را بیان می کنند. علاوه بر این، روانشناس شغلی در شرکتهایی که قصد دارند یک بازسازی عمده در سطح سازمانی را انجام دهند، بسیار مفید است تا اطمینان حاصل شود که تغییر به همان اندازه مایع و صاف است که برای همه امکان پذیر باشد. همچنین به بهبود کار گروهی کمک می کند و اطمینان می دهد که جو سازماندهی مناسب است.

  • مداخلات در محل کار:

او با تحلیل و مداخله در دنیای کار، از دیدگاه نسبت به محیط اقتصاد کلان و کار، به کارگران ساده، می پردازد. این سازمان همچنین می تواند پیشنهادهای سیاست های استخدامی را که بر نیاز افراد و سازمان ها تمرکز دارد، برنامه ریزی و ترویج کند، و استراتژی های مداخله و حمایت از واقعیت کاری را، معمولا از طریق برنامه ها یا ابتکارات در زمینه کار، اشتغال، دسترسی به اشتغال و توجه به گروه های دسترسی دشوار یا ماندن در بازار کار. همچنین می تواند فرایندهای تغییر در افراد را تسهیل کند تا به آنها در دستیابی به اهدافشان در کار کمک کنند و ظرفیت کامل خود را از طریق روند مربیگری توسعه دهند.

روانشناسی سازمانی

شناخت و اندازه گیری رفتار انسان برای بهبود رضایت کارکنان

تماس با ما

  • تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک 72، واحد2؛
  • 88193770-2 (021)
  • 88193770 (021)
  • info@samanehgostargroup.ir